Bij feedback denken mensen vaak aan een diplomatieke manier om iemand anders even flink de waarheid te zeggen. De ultieme methode om een collega te wijzen op diens fouten zonder ruzie te krijgen. Maar feedback als compliment wordt nauwelijks ingezet. Terwijl het juist een heel krachtig middel is om te gebruiken om de kwaliteit van je werk te verbeteren. Of om de sfeer tijdens het werk te verbeteren. Juist op dagen dat het erg druk is en de stress voelbaar is op de afdeling is positieve feedback een belangrijke opsteker voor elkaar en voor jezelf.
Van positieve feedback krijg je energie. Of je het nu geeft of ontvangt. Een paar minuten later bleek dat hij op een zeer pijnlijke plek gewond was en dat zijn agressieve gedrag alles te maken had met de ondraaglijke pijn die hij doorstond.
Positieve feedback begint met aandacht. Oprechte aandacht voor het werk van de ander. De intentie waarmee iemand zijn/haar werk doet. Door positieve feedback te geven laat je aan de ander merken dat je ziet wat diegene doet of probeert. Dat doe je door te benoemen wat je ziet.
Ik zie dat je …
Daarna kun je iemand daar een compliment over geven. Dat vind ik super van je. Of daardoor vind ik het prettig om met jou samen te werken.
Je kunt iemand een vraag stellen. Hoe ben je daar zo op gekomen? Of wat maakt dat je met zoveel aandacht en geduld kunt werken terwijl het zo druk is.
En tenslotte kun je iemand een tip geven als diegene dat wil.
Mag ik je een tip geven. Waarmee je laat zien dat je graag met iemand mee wilt denken om zich verder te ontwikkelen of de situatie op de werkvloer verder te verbeteren.
* Een compliment
* Een vraag
* Een tip
Feedback is een moment voor reflectie. Wat gaat goed, wat kan beter?
Feedback helpt je ook om een beter beeld te krijgen over je eigen gedrag. Of je net zo overkomt bij je collega’s zoals je dat ook bedoelt hebt. Het leert je om naar jezelf te kijken en jezelf beter te leren kennen.
Je laat zien dat je open staat om te groeien in je werk. Dat je graag wilt werken aan verbetering van je persoonlijke effectiviteit als zorgprofessional. Dat je jezelf serieus neemt in je werk en de kwaliteit die je levert. Een team met zorgprofessionals die allemaal gericht zijn op groei in kwaliteit van werk is een geweldig team om in te werken. Dan ben je iedere dag bezig om het beste uit jezelf en elkaar te halen. Bij zo’n team wil ik wel patient zijn.
Gebruiken jullie binnen je team nog te weinig positieve feedback? Dat zou een mooi onderwerp zijn voor de volgende teambespreking.
Niemand gaat met opzet op zoek naar agressie. Maar onbedoeld kun je er wel in terecht komen en kun je zelfs olie op het vuur gooien. Om te voorkomen dat de situatie escaleert kun je aan het begin van het gesprek al veel doen. Investeer in contact maken met de zorgverlener. Hieronder 3 tips die je daarbij helpen.
Goede communicatie is enorm belangrijk in de zorg. Hierin ben je niet zo snel uitgeleerd.
Wil je meer weten en eens kennismaken?