Margreet Ridder

De meest effectieve gesprekstechniek die ik ken

De kracht zit vaak in eenvoud

Men zegt wel eens dat de meeste kracht in eenvoudige dingen zit. En onlangs mocht ik dat ook zelf weer ervaren toen ik een zeer effectieve gesprekstechniek tegenkwam die ook nog eens heel eenvoudig toepasbaar is. Tijdens een training werd een hele mooie casus ingebracht die ik graag als voorbeeld wil gebruiken in deze blog. Ik werkte met een leuk team dat het met elkaar heel gezellig heeft tijdens het werk, maar ze vinden het lastig om elkaar aan te spreken, en feedback te geven. Een van de teamleden bracht het privégebruik van computer en telefoon tijdens de dienst ter sprake. Sommige collega’s zitten regelmatig even op social media tijdens het werk, en anderen hadden daar last van.

Effectieve gesprekstechniek

Wat een mooie casus om uit te spelen, wat we dan ook deden. De deelnemers moesten mijn co-trainer goede zinnen geven om mij van Facebook af te krijgen zodat ik haar kon helpen. De subtiele hints vlogen me om de oren; ‘Is het interessant?’ of ‘Pfff, heb jij het ook zo druk?’ Het werd een hilarisch rollenspel, waarbij ik volop de ruimte kreeg om lekker op mijn telefoon te blijven Facebooken. Ik voelde niet de verantwoordelijkheid om mijn collega te helpen.

Discussie

Er ontstond een mooie discussie over hoe je iets tegen iemand zegt. Natuurlijk kun je de feedback regels gebruiken: “Ik zie dat je op Facebook zit onder diensttijd. Ik voel me daar ongemakkelijk bij omdat ik het gevoel heb dat ik alles alleen moet doen terwijl het best druk is. Ik zou graag willen dat je me even komt helpen”.

 

Dit is een prima manier om iemand even aan te spreken, maar het nadeel van feedback is dat het wel eens wat gekunsteld aanvoelt. Deels komt dat omdat je niet gewend bent om zo met elkaar te praten, het is nieuw dus onwennig. Maar deels zit het ‘m ook in de officiële opbouw van feedback. Overigens ben ik altijd een voorstander van feedback hoor. Maar de gesprekstechniek die ik hier wil laten zien is snel en effectief en zorgt dat het geven van feedback niet eens nodig is.

Zeg wat je wilt

Het begint met de ander te laten weten wat je wilt. Dus in het geval van ons voorbeeld: ‘Wil je mij even komen helpen’. Maar er is meer! En dit is het belangrijkste deel. Alleen zeggen wat je wilt is niet voldoende. ‘Wil je mij even komen helpen’, geeft de ander nog steeds de ruimte om de hulp uit te stellen: ‘Ja, hoor, ik kom er zo aan’. De ander weet namelijk niet wat de reden is van je verzoek. Dus dat moet jij uitleggen. Zeg wat je wilt, en waarom!
‘Wil je mij even komen helpen, want mevrouw Jansen moet nu naar de OK en ik ben nog niet helemaal klaar met de voorbereiding’.

 

Juist de uitleg maakt dat de ander in beweging komt. Het is krachtig en echt supereenvoudig om toe te passen. Je moet alleen iets meer moeite doen om even uit te leggen waarom je iets wel of niet wilt.

Transparant Managen

De techniek is afkomstig uit Transparant Managen en is ontwikkeld door Cora Smit. Zij gaat ervan uit dat alles wat je aandacht geeft, groeit. Daarom is het goed om aandacht te geven aan de positieve dingen, zegt ze. Zeggen wat je wilt en waarom, past hier heel goed in. Het gaat om transparant zijn in wat je doet. Daarbij is het goed om uit te gaan van de goede bedoelingen van de ander. Iemand zit niet op Facebook omdat hij/zij jou graag al het werk wil laten doen, maar omdat hij/zij denkt dat daar wel even ruimte voor is. De ander kan niet raden hoe jij het graag wilt hebben, net zo min als dat jij weet wat een ander denkt. Transparant zijn in je communicatie komt neer op zeggen wat je wilt, en waarom. Probeer het vooral uit en kijk wat het effect is.

Wil jij met je team de communicatie verbeteren?

Goede communicatie is enorm belangrijk in de zorg. Hierin ben je niet zo snel uitgeleerd. Wil je meer weten?