Iedereen wil een open sfeer waarin je mag zeggen wat je denkt. Waar fouten besproken worden zonder schuld, en waar je je veilig voelt om vragen te stellen, feedback te geven of ‘nee’ te zeggen.
Iedere zorgverlener overlegt met artsen. Logisch, artsen zijn eindverantwoordelijk voor het beleid. Communiceren met artsen wordt nog wel eens als lastig ervaren. Dat heeft verschillende oorzaken.
‘Hoe vind je dat het met je leerdoelen gaat?’ vraagt Maarten aan mijn collega trainingsacteur. De acteur antwoord dat het goed gaat. Maarten vraagt haar of ze wil vertellen wat er dan goed gaat.
De druk in de zorg is hoog. Veel zorgverleners dreigen overbelast te raken. Elke leidinggevende kent wel een teamlid die het zwaar heeft. Het is goed om daar dan eens over in gesprek te gaan.
Bij de bakker kwam ik haar tegen. Ze werkte als doktersassistente bij een polikliniek. De specialist waarvoor ze werkte kon soms behoorlijk uit zijn slof kon schieten. Ze bracht zijn gedrag in als casus bij de training omgaan met lastige gesprekken
Even stoom afblazen na een lastig telefoongesprek met een patiënt. Of nadat je met veel moeite de afspraak voor die ene veeleisende patiënt hebt kunnen verzetten. Oh, dat is heel gezond hoor!
Maar liefst 70% van wat je kunt, heb je geleerd door het te doen, door te oefenen. We zeggen ook wel: In de bibliotheek leer je niet zwemmen. Dat geldt zeker voor het reageren op agressief gedrag.
'Jij moet je bek houden!' In de tv-serie 24 Hours Emergency zag ik een patiënt die tekeer ging tegen de hulpverleners. Hij schold ze uit en dreigde hen te slaan. Agressie in de zorg. Heel naar om te zien.
Ken je dat? Je hebt je al een tijdje gestoord aan bepaald gedrag van een collega. Je hebt er lang over nagedacht, misschien wel van wakker gelegen en besloten om haar feedback te geven.
Dit herkent elke zorgverlener! Een patiënt komt met het stoom uit de oren naar de balie en eist dat ‘ie NU geholpen wil worden. Of de arts komt op hoge poten de afdeling op en verwacht directe actie van de verpleegkundigen.