Daar stond ze; een jonge verpleegkundige met een goed verhaal. Enthousiast vertelt ze over het wetenschappelijk onderzoek dat ze gaat uitvoeren. Volledig gefinancierd; bedacht en uitgevoerd door een verpleegkundige. Hoe gaaf is dat?
En hoe je daar slim mee om kunt gaan. Wat staat er nu in de top 3 stoorzenders tijdens je werk? Met stip op nummer 1: de telefoon. Gevolgd door mensen met vragen. (collega’s, patiënten, familie, artsen) En op 3 sta je zelf.
Ze doet haar werk echt goed hoor Het is alleen de manier waarop ze praat en hoe ze doet. Ze weet altijd alles beter, ze heeft altijd alles ook meegemaakt, maar dan natuurlijk veel erger en ze bemoeit zich overal mee.
Je ziet het als je het doorhebt. Ik heb jarenlang geloofd dat de werkdruk in de zorg een onoplosbaar probleem is. Misschien dat alleen een enorme zak geld en een enorme hoeveelheid extra personeel voor verlichting kan zorgen.
Ik werk met een leuk en professioneel team en toch wordt er nog altijd over elkaar gepraat, hoe kan dat? De uitkomst van een medewerkers enquête toont dat veel teamleden hebben aangegeven last te hebben van het praten over elkaar.
‘Boze mensen! Wat is dat toch lastig. Ik word er ongemakkelijk van, ik schiet in de verdediging of ik word ook boos. En voor ik het weet sta ik in een verhitte discussie met een boze patiënt’ Ze zegt het met een glimlachje, maar ik zie aan haar dat ze er wel mee zit.
Merk je dat de mensen in jouw team het ook lastig vinden om elkaar aan te spreken? Je kunt hier snel en effectief aan werken met elkaar. Soms is een training van 3 uur al voldoende. Zeker wanneer we werken met regietheater. Neem gerust contact met me op.
Ondanks dat ik zelf niet meer actief aan het bed sta, voel ik me nog altijd verpleegkundige. Het zit in je, het zit in je bloed, zoiets. Ik voel ook altijd trots op de zorg. Laatst moest mijn schoonmoeder geopereerd worden en ik ging mee naar alle afspraken.
In elk team komt het voor. Gedoe. Niet leuk, niet opbouwend en het geeft ook zeker geen energie. Maar ja… gedoe is ook een signaal. Wat is de reden of aanleiding dat het nu niet lekker loopt?
Men zegt wel eens dat de meeste kracht in eenvoudige dingen zit. En onlangs mocht ik dat ook zelf weer ervaren toen ik een zeer effectieve gesprekstechniek tegenkwam die ook nog eens heel eenvoudig toepasbaar is.