Margreet Ridder

Blog

Effectieve gesprekstechniek

Men zegt wel eens dat de meeste kracht in eenvoudige dingen zit. En onlangs mocht ik dat ook zelf weer ervaren toen ik een zeer effectieve gesprekstechniek tegenkwam die ook nog eens heel eenvoudig toepasbaar is.

Je druk maken

Jij maakt je ergens heel druk om en een ander is de rust zelve. Of andersom. Iemand loopt zich op te winden en jij vraagt je oprecht af waarom. Waarom jij je druk maakt en een ander niet, heeft alles te maken met je overtuigingen in relatie tot datgene waar je je druk over maakt.

Top 5 helpende zinnen

Hoe kan ik op een goede manier nee zeggen, zonder gedoe te krijgen? Hoe geef ik die feedback? Ik heb nooit een handleiding ‘Goede Gesprekken’ bij me, als die al bestaat. Ik werk meestal met regietheater.

Vertel je goede voornemens

Wat ga je vanaf morgen anders doen? Goede voornemens genereren positieve energie. Ik heb eens een bedrijfspsychologe horen vertellen dat het hardop uitspreken van een goed voornemen je helpt om het voornemen succesvol te laten zijn.

Ode aan een oud-patiënt

Het is al zeker 20 jaar geleden maar ik kan me haar nog supergoed herinneren. Mevrouw Plu was 104 jaar oud toen ze nog een heupprothese kreeg. Eigenlijk was ze te oud, maar de orthopeed vond haar nog zo sterk dat hij het aandurfde om haar te opereren.

Weerstand om nieuwe vaardigheden te oefenen

Tijdens trainingen leer je nieuwe vaardigheden die je kunt toepassen op allerlei situaties. Om dit goed te kunnen moet je oefenen. Zo werkt leren. Ik gebruik graag de metafoor van zwemles om de noodzaak van oefenen uit te leggen.

Communicatiekloof overbruggen

Waarom je vanuit je eigen voorkeurstijl in communiceren soms een kloof slaat in plaats van een brug. En hoe je dit kunt oplossen. We hebben allemaal zo onze voorkeuren in het leven. In communicatie kun je ook verschillen zien.

Gebruik feedback

Bij feedback denken mensen vaak aan een diplomatieke manier om iemand anders even flink de waarheid te zeggen. Maar feedback als compliment wordt nauwelijks ingezet. Terwijl het juist een heel krachtig middel is om te gebruiken om de kwaliteit van je werk te verbeteren.

5 blunders in communicatie

Als zorgprofessional ben je de hele dag aan het communiceren, dan is het soms onvermijdelijk om in valkuilen te stappen. Ben je je bewust van je eigen valkuilen dan kun je daar verandering in aanbrengen.

De huidige query heeft geen berichten. Controleer of je berichten hebt gepubliceerd die overeenkomen met je zoekopdracht.